Wolsztyn – Nowa Sól
Rewitalizacja linii kolejowej Wolsztyn – Nowa Sól jest obecnie jednym z głównych projektów, wokół których skupiają się działania Towarzystwa.
Linia z Wolsztyna do Nowej Soli została otwarta w 1908 roku. Planowe pociągi osobowe kursowały tu do 1994 roku. Do 2004 roku na trasie można było spotkać pociąg towarowy (do Konotopu), a do 2007 sporadycznie pociągi specjalne z parowozami.
Bez wątpienia najpiękniejsza spośród linii wolsztyńskiego węzła słynie przede wszystkim z imponującego mostu przez Odrę i tereny zalewowe – konstrukcji o najdłuższym w Europie przęśle nurtowym. Poza tym trasa wiedzie przez gęste lasy i przecina wzgórza polodowcowe głębokimi wykopami oraz wysokimi nasypami.
Groźba fizycznej likwidacji linii kolejowej skłoniła samorządy do starań o uruchomienie na niej ruchu turystycznego. Pierwszą kolej muzealną tworzą samorządy – Nowej Soli i Wolsztyna oraz Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni.
„Kolej Doliny Odry” obecnie obsługiwana jest przez TPWP i drezyny ręczne, docelowo będzie na niej prowadzony ruch pociągów „retro”. Linia stanowić będzie ponadto naturalne zaplecze do kursowania parowozów z wolsztyńskiej parowozowni. Już dziś zapraszamy na przejażdżki drezynami ręcznymi na odcinku Wolsztyn – Konotop!